Pelillinen osallistamisen sprintti2024-04-25T11:24:42+00:00

Pelillinen

osallistamisen sprintti

Ketteriä keskusteluja työyhteisölle tärkeistä aiheista, kuten strategiasta, henkilöstökyselyistä, taloudesta, yhteisöllisyydestä tai johtajuudesta.

Osallista innostavasti työyhteisönne jopa yhden kuukauden aikana.

Pelillinen

osallistamisen sprintti

Ketteriä keskusteluja työyhteisölle tärkeistä aiheista, kuten strategiasta, henkilöstökyselyistä, taloudesta, yhteisöllisyydestä tai johtajuudesta.

Osallista innostavasti työyhteisönne jopa yhden kuukauden aikana.

Koen Topaasian olevan täydellinen työkalu kyselyiden tueksi, jotta tuloksista saadaan aikaan konkreettisia toimia ja henkilöstö kokee, että heidän vastauksillaan on merkitystä.

Jenni Mäkinen, HR Coordinator, WSOY

Saimme meidän työyhteisötutkimuksen purettua ja päätettyä konkreettiset kehityskohteet.

Henrik Ikonen, Digitaalisten oppimisratkaisujen päällikkö, Jollas instituutti

Topaasian avulla kehityskohteet saadaan luonnollisesti riittävän konkreettisiksi ja pieniksi teoiksi, joihin porukka oikeasti pystyy sitoutumaan.

Anna Kaisa Ojala, henkilöstösuunnittelija, Turun kaupunki

Pelillinen tapa pitää keskustelun aiheessa ja jokainen osallistuja tulee nähdyksi ja kuulluksi

Pelisessiot ovat osallistavia dialogeja, joissa osallistujat tulevat nähdyksi ja kuulluksi. Pelit johtavat käytännön toimenpiteisiin, parempaan yhteisöllisyyteen, sitoutumiseen ja yhteisymmärrykseen.

Yhtenäinen, toistettava rakenne osallistaville keskusteluille

Topaasian avulla kuka tahansa fasilitoi tasa-arvoisia ja osallistavia keskusteluja tärkeistä aiheista. Peli auttaa viemään keskustelua eteenpäin ja kiteyttämään käytännön toimenpiteet.

Pelin aihetta voi vaihdella käyttäen erilaisia pelipakkoja, mutta pelin rakenne on aina sama.

Keskusteluista kertyy laadullista dataa päätöksenteon tueksi

Yksi työpajojen ja kehittävien keskustelujen helmasynneistä on dokumentaation vajaus. Keskustelujen päätökset ja keskustelujen sisältö jää jonkun kännykän filmirullalle tai powerpointin nurkkaan.

Keskustelut Topaasialla tarkoittaa, että data kerääntyy sessiosta automaattisesti ja se tekee laadullisen datan dokumentoinnista helppoa. Kerääntyvä data ja näkemykset keskusteluista auttavat johtoa kehityshankkeiden päätöksenteossa.

Topaasialla tiimi pääsee keskustelun pihviin huomattavasti nopeammin käsiksi kuin perinteisellä post-it lappumenetelmällä.

Päähyöty on nopeasti oikeista asioista keskustelu juuri siinä hetkessä.

Samuli Kiviniemi, Digital development & culture lead, Sanoma Media Finland Oy

Erinomainen tapa saada aikaan keskustelua.

Suosittelisin kaikille jotka haluavat saada ihmiset organisaatiossaan keskustelemaan keskenään ja tuomaan omia ajatuksiaan esille.

Santtu Seppänen, myyntipäällikkö, Trustmary Finland

Topaasialla tiimi itse tekee näkyväksi sen mikä heille on siinä hetkessä tärkeintä. Se avaa tiimin sielunmaisemaa ja toimii avaimena yhdessä sopimiselle siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Heli Satokangas, Työhyvinvointipäällikkö, BRP Finland

Miten sprintti etenee?

1. Pelinvetäjien koulutus

Pelipakan valmistuttua pelinvetäjät koulutetaan työkalun käyttöön. Pilotin peleissä Topaasia tukee pelinvetäjiä alussa, jotta ensimmäiset pelisessiot onnistuvat varmasti ja päästään toivottuun lopputulokseen.

  • Koulutetaan pelinvetäjät
  • Kesto 1-2 tuntia

2. Pelisessiot

Pelisessioiden vetäminen jakaantuu koulutettujen pelinvetäjien kesken. Yhteen pelisessioon osallistuu 4-8 henkilöä

  • 10-20 pelisessiota
  • Yhden session kesto 30-90 min
  • Pelit pelataan kuukauden aikana.

3. Tulosten purku

Puramme keskustelut erillisellä raportilla ja autamme hyödyntämään Topaasian analyysityökalua.

  • Analyysityökalun käyttöönotto
  • Topaasia toimittaa raportin pelisessioista

Pelin logiikka mahdollisti, että lopuksi olo on kirkas, eli tiedetään mihin pitää nyt keskittyä.

Tavallaan se on helpottavaa, että lukemattomien kehitysideoiden ja kehitettävien asioiden edessä onkin selvää mihin tartutaan seuraavaksi

Hanne-Mari Miskala, Henkilöstöpäällikkö, Aava & Bang

Ehdottomasti suosittelen Topaasiaa . Muutostilanteita, isompia ja pienempiä, tapahtuu yrityksissä jatkuvasti.

Dialogisuutta tarvitaan vahvistamaan yhteistä vuorovaikutusta ja on todella tärkeää, että tullaan kuulluksi ja tuodaan ilmi tärkeitä asioita.

Heidi Majuri, Business Director Strategy & Design, Vincit Oyj

Topaasiassa on valmiiksi mietitty prosessi ja sen avulla on helppo saada isokin porukka keskustelemaan.

Homma ei kuitenkaan jää vain jutustelun tasolle, vaan prosessi ohjasi meidän priorisoimaan top asian ja miettimään siihen konkreettisia toimenpiteitä.

Tarja Ihalainen, Uudistumispäällikkö, Teknologiateollisuus ry

Pähkinänkuoressa: Miksi kokeilla osallistamisen sprinttiä Topaasialla?

Pähkinänkuoressa: Miksi kokeilla osallistamisen sprinttiä Topaasialla?

Uusi ja moderni tapa käydä kehittäviä keskusteluja henkilöstön kanssa nopeasti

Olisiko aika kokeilla jotain uutta? Nykyajan henkilöstö kaipaa osallisuutta tavalla, joka luo yhteisöllisyyttä, mutta johtaa myös toimintaan.

Topaasia on turvallinen, nopea ja moderni tapa osallistaa henkilöstöä organisaation kehittämiseen.

Osallistamisen sprintillä on tyytyväisyystakuu!

Mikäli ette ole sprinttiin ja sen tuloksiin, niin rahat takaisin.

Helppo tapa kokeilla: ei tarvitse sitoutua työkalun käyttöön

Sprintin aikana saatte valmiudet ja opitte käyttämään Topaasiaa, sekä kokemuksia sen käytöstä. Teidän ei kuitenkaan tarvitse sitoutua työkaluun pidemmäksi aikaa, jos ette halua.

Asiakaskokemus: Jollas instituutti

Suosittelisitko Topaasian sprinttiä/pilottia?

”Ehdottomasti. Tämäntyyppisiä työkaluja on pakko päästä itse kokeilemaan, jotta näkee onko niistä hyötyä omiin tekemisiin.

Tällä pilotilla oli itse asiassa kaksi tarkoitusta. Ensinnäkin se, että halusimme pilotoida työkalua ja menetelmää, eli toimiiko se tämäntyyppiseen tekemiseen. Toinen tarkoitus oli sitten se itse hyöty, eli saimme meidän työyhteisötutkimuksen purettua ja päätettyä konkreettiset kehityskohteet.

Ja kyllähän yhteistyö Topaasian kanssa on helppoa, mutkatonta ja vaivatonta siinä mielessä, että palvelu on joustavaa ja asiakkaan tarpeita on kuunneltu”

-Henrik Ikonen, päällikkö, osaamisen kehittäminen

jollas_topaasia_referenssi_kansikuva

Varaa esittely

Kysymyksiä ja vastauksia

Kysymyksiä ja vastauksia

Meidän kaikilla työntekijöillä ei ole tietokonetta. Voivatko he silti osallistua Topaasia-sessioihin?2024-04-11T07:43:32+00:00

Topaasia-pelisessioon osallistuminen vaatii vain älypuhelimen ja verkkoyhteyden. Peli toimii web-pohjaisesti, eli osallistujien ei tarvitse asentaa appia puhelimelleen. Osallistujat voivat osallistua sessioon myös tietokoneelta tai tabletilta.

Mitä Topaasia sessioiden vetäminen vaatii pelinjohtajalta?2024-04-11T07:43:42+00:00

Perusymmärryksen siitä, miten Topaasia-sessio etenee ja muutaman harjoituskerran. Perusymmärrys saadaan pelinjohtajakoulutuksessa (1-2h).

Topaasia kouluttaa noin yhden tunnin mittaisessa koulutuksessa pelinohjaajan pelillisen fasilitoinnin maailmaan. Pelinohjaajalla ei tarvitse olla fasilitointitaustaa, työkalu auttaa siinä.

Miten Topaasia sessiossa jaetaan ääni ja näyttö?2023-04-26T11:47:52+00:00

Voitte jakaa ääni-, ja kuvayhteyden haluamanne videokonferenssityökalun avulla (esim. Teams, Meets, Zoom)

Miten paljon Topaasia sessioihin osallistuminen vaatii osallistujilta aikaa?2024-04-11T07:43:51+00:00

Noin tunnin. 

Session voi vetää pikana, max 30min sekä pidempänä, jopa usean tunnin sessiona. Keskimäärin kuitenkin suosittelemme tuntia.

Kauan Henkilöstökeskustelut-pilotti kestää?2023-03-03T08:52:10+00:00

Pilotti kestää kokonaisuudessaan 1-2 kk, riippuen pelisessioiden aikatauluttamisesta. 

Yksi sessio vie aikaa 30-90 minuuttia. Jos tavoitellaan 20 pelisessiota ja käytössä on viisi pelinvetäjää, tarvitaan jokaiselta pelinvetäjältä neljä pelisessiota. Tällöin yksi pelisessio viikossa mahdollistaa läpiviennin kuukaudessa.

Paljon pilotti vie meiltä aikaa?2023-03-03T09:56:45+00:00

Pilotti vie aikaa kokonaisuudessaan 1-2kk.

Pelipakan tekeminen 2-4h, pelinvetäjien koulutus 1-2h. Peluutukset 30-90 min per peli.

Miten voimme jatkaa Topaasian käyttöä niin halutessamme pilotin jälkeen?2023-03-03T08:54:28+00:00

Voitte jatkaa pilotin jälkeen Topaasian vuosilisenssin kanssa. Vuosilisenssi on 1:lle, 5:lle, 10:lle tai suuremmalle määrälle pelinjohtajia. 

Mitä tarkoittaa että pilotissa tehdään ”oma pakka”?2023-03-03T12:07:57+00:00

Topaasia on pelillinen tapa käydä dialogissa, jossa toimii pohjalla aina tietty pelipakka.
Palvelussa on valmiina +40 erilaista ammattilaisten kanssa tehtyjä pelipakkoja (Esim. Voittava strategia, systeemiäly, hyvinvoiva työyhteisö)

Topaasiassa voi tehdä myös omia pelipakkoja ja Henkilökeskustelut-pilotissa tehdään teille räätälöity oma pakka käyttämänne henkilöstö-, työyhteisö tai työntekijäkokemuskyselyn pohjalta. Omalla pelipakalla voidaan rajata keskustelu koskettamaan juuri niitä aiheita, joita kyselyissäkin käsitellään ja mitä niiden tuloksista on noussut esille.

Jääkö pilotissa meille tehty pakka omaan käyttöömme?2023-03-03T08:58:43+00:00

Jos jatkatte Topaasian vuosilisenssillä, voitte hyödyntää pilotissa teille tehtyä pelisisältöä jatkossakin. Jos ette jatka Topaasian käyttöä, sisältö poistetaan palvelusta.

Toimiiko tällainen “pelillistetty dialogi” oikeasti?2024-04-11T07:47:01+00:00

Toimii. Pelillistetyssä dialogissa on kyse siitä, että keskustelulle rajataan konteksti ja prosessi, jolloin keskustelu pysyy aiheessa, kaikki osallistujat tulevat nähdyksi ja kuulluksi, kortit auttavat osallistujia sanoittamaan ajatuksiaan ja päättämään konkreettisista kehitystoimista.

Topaasia ei toimi, jos teillä ollaan allergisia ajatukselle, että ihmiset voisivat keskenään keskustella ja sitä kautta sopia kehittämisen toimista arjessa, sen sijaan että ne määrättäisiin aina ylhäältä alaspäin.

Topaasia-metodia on myös tutkittu ulkopuolisten tutkijoiden toimesta. Tuloksina näistä on todettu, että pelaaminen edistää henkilöstön sitoutumista, yhteisöllisyyttä ja päätöksentekokyvykkyyttä.

Pystymmekö seuraamaan pelisessioiden datasta päätettyjä toimenpiteitä?2024-04-11T07:48:57+00:00

Kyllä. Topaasian hallintapaneelilta organisaationne pääkäyttäjä näkee pelisessiokohtaiset muistiinpanot, toimenpiteet ja muut päätökset, datat ja valinnat mitä sessioista ilmenee. Sen lisäksi peleistä voidaan koostaa yhteenkokoavia analyysejä.

Millainen analyysi pelisessioista koostetaan?2023-03-03T09:07:52+00:00

Pilotissa koostamme 5-10 sivun PDF-koonnin, jossa ilmenee:

1) tärkeimmiksi valittuja kehityskohteita (top-asiat)
2) Valituimpia kortteja eri näkökulmiin (mikä on koettu haasteellisimmaksi, edistävimmäksi, vahvuudeksi, heikkoukseksi jne)
3) Koonti peleistä nousseista kehityssuunnitelmista, toimenpiteistä ja muistiinpanoista

Topaasia-palvelussa on sisäinen hallintapaneeli ja analyysityökalu, jossa pystyt monipuolisesti tarkastelemaan pelattuja pelejä, ja sieltä nousseita laadullisia tietoja.
Tiedot voi koostaa hallintapaneelissa, tai ladata CSV-tiedostona omaa jatkotyöstä varten.

 

Meillä on monikielinen työyhteisö, miten Topaasialla onnistuu eri kielten käyttö?2024-04-11T07:49:11+00:00

Topaasian käyttöliittymä on saatavilla suomeksi, englanniksi, saksaksi ja ruotsiksi. Pelin pakat voidaan kirjoittaa millä vain halutulla kielellä.

Onko palvelu tietoturvallinen?2024-04-11T07:49:50+00:00

On. Topaasia-palvelu on auditoitu kolmannen osapuolen toimesta ja todettu tietoturvalliseksi ja hyvien käytänteiden mukaiseksi. 

Voinko toteuttaa pilotin tekemättä omaa pakkaa?2023-03-03T09:12:14+00:00

Kyllä, voit aloittaa Topaasian käytön suoraan lisenssin avulla ja hyödyntää +40 erilaista Topaasiassa olevaa ammattilaisten kanssa tehtyä pelisisältöä.

Voinko toteuttaa “henkilöstökeskustelut”-pilotin jostain muusta teemasta kuin henkilöstökyselyiden purkamisesta ja käytäntöönviennistä?2023-03-03T09:13:51+00:00

Kyllä vain! Henkilöstöhän voi keskustella mistä tahansa teemasta, joka on teille tärkeä. Pilotin tavoitteena on tuottaa rajatun kokeilun aikana konkreettinen hyöty ja osallisuus haluttuun teemaan, esimerkiksi strategian edistäminen, myynnin kehittäminen tai henkilöstötutkimuksen teemojen käsittely.

Kuinka nopeasti voimme aloittaa?2024-04-11T07:50:04+00:00

Title

Go to Top