Näin pidät helposti tehokkaan retrospektiivin, myös etänä
Tässä blogissa opit:
-Mikä on ohjelmistokehitystiimin retrospektiivi?
-Mitkä ovat retrospektiivien 6 yleistä ongelmaa?
-Kuinka vedät helposti tehokkaan retrospektiivin myös etänä Topaasia® – hyötypelien avulla?
-Miten CityDevLabs ja Vincit ovat hyödyntäneet Topaasia – pelejä retrospektiiveissä ja muissa tiimipalavereissa?
Mikä on retrospektiivi?
Retrospektiivi on tilaisuus, jossa kehitystiimi käy läpi omaa toimintaansa lähimenneisyydestä ja arvioi mikä on mennyt hyvin, mikä huonosti, ja mitä pitäisi tehdä toiminnan parantamiseksi. Retrospektiivit ovat tuttu asia ohjelmistokehitysmaailmassa ja tullut tutuksi erityisesti Scrum-viitekehyksestä, mutta retrospektiivit ovat yleistyneet myös muilla aloilla viime vuosina. Retrospektiivit eli tuttavallisemmin retrot, ovat ketterän ohjelmistokehityksen tärkeä, mutta usein kiireen takia jalkoihin jäänyt osa työtä. Retrojen tärkeys on silti yleisesti tunnistettu.
Retrospektiiveissä on muutamia yleisiä ongelmia:
- Retroihin ei saada vetäjää aikatauluongelmien vuoksi (tai retrojen vetäjiä on liian vähän organisaatiossa)
- Porukalla ei ole keskustelun ohjaamisen (fasilitoinnin) osaamista
- Kaikki eivät pääse ääneen tai osallistumaan keskusteluun
- Retrot venyvät
- Retrot eivät ole innostavia tai hauskoja
- Ollaan etänä, eikä retro onnistu etäongelmien (keskittyminen keskusteluun, yhteysongelmat, keskustelun ohjaaminen ei onnistu yhtä hyvin kuin livenä) takia.
- Retroihin kyllästytään koska ne ovat liian samanlaisia.
- Retrojen vetäjä vaihtaa tapaa retroilla liian usein ja keskittyminen menee uuden metodin oppimiseen.
Topaasia® – Hyötypeli retrospektiivin käymiseen
Topaasia: Retrospektiivi on nimensä mukaisesti retrospektiivejä varten kehitetty hyötypeli. Se on korttipeli, joka kestää noin 60 minuuttia ja on tarkoitettu 2-14 pelaajalle. Yli 8 ihmisen tiimeissä pelataan pareittain. Tiimi voi pelata itsenäisesti pelin helppouden ja sääntöjen ansiosta. Topaasian hyödyt:
- Retro ei tarvitse erillistä vetäjää pelin rakenteen ansiosta. Se on helppo vetää itsenäisesti ja etenee sujuvasti.
- Porukka ei tarvitse fasilitoinnin huippuosaamista, koska peli hoitaa keskustelun rytmityksen ja etenemisen.
- Pelissä on aikarajat, joiden puitteissa keskustelut tapahtuvat. Näissä keskusteluissa jokainen pääsee ääneen, koska kukaan ei voi täyttää keskustelutilaa yksin.
- Peli pysyy aikarajoitteiden ja etenemisen ansiosta tietyssä aikataulussa.
- Pelin kautta tapahtuva keskustelu luo tilanteeseen hauskuutta ja intoa.
Etätiimeille Topaasian digitaalinen palvelu sisältää retrospektiivi-pelin lisäksi 40 muuta Topaasia-pelisisältöä. Lue Sanoman asiakastarina digitaalisen Topaasian hyödyntämisestä retrospektiiveissä.
Miten peli toimii?
Alla kuvattu miten Topaasia – pelisessio etenee. Voit myös katsoa videon pelisession etenemisestä.
Näin pelaat:
1) Valitkaa mistä aiheesta haluatte keskustella. Retrospektiivissä aihe on usein luonnollisesti projekti eli ”kehitysprojektin onnistuminen”, mutta se voi olla tarkempikin, kuten mitä polttavaa ongelmaa haluatte ratkaista. Valittu aihe toimii pelin kontekstina.
2) Keskustelkaa aiheesta eri näkökulmista käsikorttien avulla. Hyvät valinnat näkökulmakorteiksi ovat esimerkiksi vahvin, heikoin, ja todennäköisin riski. Jokaiselle pelaajalle jaetaan viisi korttia.
Alla muutama esimerkki eri näkökulmakorteista ja sen alla pelaajien käsissä olevista käsikorteista.
Case – esimerkkejä: City Dev Labs Oy ja Vincit Oyj
City Dev Labs Oy:llä on käytetty Topaasia – pelejä retroissa ja tulokset ovat olleet huimia. Niko Jokinen kertoo asiakastarinassaan, että:
”Topaasian avulla ollaan saatu muutettua koko firman käsitys retrosta. Nyt sitä odotetaan ja se pysyy kalenterissa.”
”City Dev Labsin jokaisen pelin jälkeen ollaan saatu hyviä kehityskohteita, ihan käytännön tasolla”
”Topaasian avulla retro saa tiimin ajamaan yhteistä etua luonnollisen keskustelun kautta ja auttaa löytämään ne keinot miten omassa työssä voi olla sen piirun verran mukavampaa.”
“Toivoisin että tämä mahtava työkalu löytyisi kaikkien tiimeissä toimivien työkalupakista.”
Myös Euroopan (GPTW 2016) kovimmassa työpaikassa Vincitissä on käytetty Topaasia – pelejä retrospektiiveissä, sekä projektien starttipalavereissa.
Vincitin HR-johtaja Johanna Pystynen kertoo haastattelussaan, kuinka Topaasia – pelejä on hyödynnetty Vincitillä:
”Asioiden esiin nostaminen ja keskustelu helpottuvat pelin varjolla”
”Pelaaminen auttaa tehokkaasti tunnistamaan niin riskejä, mahdollisuuksia kuin toisten vahvuuksiakin. Pelaamisen avulla tunnistettuja asioita voidaan viedä käytäntöön nopeasti”
Etätiimien retrojen ongelma?
Olemme kehittäneet Topaasiasta digitaalista versiota hajautettujen tiimien johtamisen ja keskustelujen fasilitoinnin tueksi. Peli toimii digitaalisesti ja auttaa saavuttamaan Topaasian hyödyt hajallaan olevalle tiimille. Voit kokeilla digitaalista Topaasiaa 30pv ajan maksutta.
Voit tilata Topaasia – pelejä suoraan verkkokaupastamme
Retrospektiivi – peli on saatavilla myös englanniksi!
Muita ohjelmistokehitykseen liittyviä läheisiä pakkoja ovat Onnistunut projekti, Arvon tuottaminen, Lean ja Ketteryys. Nämä ja myös Yleispakka toimivat erittäin hyvin monikäyttöisesti retrospektiiveissä ja muissa ohjelmistokehitykseen liittyvissä foorumeissa.
Voit myös kysyä lisää pelimies Jussi Gallalta 040 -0246626 tai galla@topaasia.com
Auttoiko artikkeli sinua? Saitko ideoita tai muuta hyötyä? Oliko tämä elämäsi pisimmät X minuuttia? Anna palautetta artikkelista ville@topaasia.com