Pelaamalla asian ytimeen nopeasti ja tehokkaasti – Asiakastarinassa Johanna Pystynen, Vincit Oyj
Vincit on ohjelmistotalo, joka toteuttaa erilaisia verkko- sekä mobiilisovelluksia erilaisten alojen asiakkailleen. Yhdessä Topaasian kanssa Vincit on kehittänyt kaksi erilaista Topaasia-korttipeliä, joita Vincit käyttää nyt erilaisissa projekteissaan ja kehityshankkeissaan.
Vincitin kasvu on ollut nopeaa ja tällä hetkellä yritys työllistääkin jo 330 henkeä. Henkilöstöjohtajana toimiva Johanna Pystynen toteuttaa työssään hyvin paljon erilaisia kehittämishankkeita sekä tutkii ja kehittää yrityksen johtamismallia. Topaasia Oy sekä Topaasia-pelit tulivat Vincitille ja Johannalle tutuksi johdon strategiapelin kautta.
– Yhteistyömme sai alkunsa siitä, kun he tarjosivat ihan silloin alkumetreillä meille johdon strategiapeliä. Kokemuksemme pelistä olivat hyviä. Yhteistyötä päätettiin jatkaa myös meidän muissa kehityshankkeissamme, joihin pelillistämistä voitiin soveltaa, Johanna muistelee.
Asioiden esiin nostaminen ja keskustelu helpottuvat pelin varjolla
Tällä hetkellä Vincitillä on käytössään kaksi erilaista Topaasia -korttipeliä, Retrospektiivi sekä Onnistunut Projekti. Molemmat pakat ovat projektitöihin soveltuvia. Vincit on ollut mukana myös molempien pakkojen sisällön luomisessa sekä kehittämisessä Topaasian kanssa.
– Hyödynnämme niitä pelejä, jotka olemme yhdessä kehittäneet. Ne ovat myös pilotoitu tänne meille, Johanna kertoo.
Retrospektiivi sopii erilaisille softa- eli sovellusprojektien tiimeille retrospektiiveihin. Onnistunut Projekti puolestaan toimii työkaluna tiimien projektien aloitukseen sekä kehittämiseen. Vincit onkin korvannut ison osan aiemmasta kehityskeskustelumallistaan pelaamisella.
– Pelit toimivat keskustelua helpottavana välineenä – varsinkin silloin, kun puhutaan hankalista asioista, kuten riskeistä tai ihmisten omista toiveista projektin suhteen. Nämä ovat sellaisia aiheita, joista harvoin syntyy keskustelua, jos ihmiset vain istuvat pöydän ympärillä. Asioiden esiin nostaminen ja keskustelu helpottuvat pelin varjolla, Johanna kuvailee.
– Pelaaminen auttaa tehokkaasti tunnistamaan niin riskejä, mahdollisuuksia kuin toisten vahvuuksiakin. Pelaamisen avulla tunnistettuja asioita voidaan viedä käytäntöön nopeasti, Johanna jatkaa.
Pääsemme muuttamaan asioita, jotka tunnistetaan muutosta tarvitseviksi
Yksi pelisessio kestää noin tunnin. Suhteessa käytettyyn aikaan pelaamisesta saatava hyöty on Johannan mukaan iso. Pelaamisen avulla päästään tunnistamaan muutosta tarvitsevat asiat. Usein on saatettu myös jo etukäteen tunnistaa joitakin ongelmia, jotka saattaisivat asiakasprojektin edetessä aiheuttaa haasteita.
– Tällaisiin ongelmiin päästään pelaamisen kautta pureutumaan. Olemme onnistuneet tunnistamaan tärkeimmillä alueilla kehityskohtia. Nämä kehityskohdat voivat liittyä esimerkiksi hintoihin, työnjakoon tai muuhun projektinhallintaan. Pääsemme muuttamaan asioita, jotka tunnistetaan muutosta tarvitseviksi, Johanna summaa.
Yhteistyö Topaasian kanssa on toiminut Johannan mielestä hyvin. Hän kokee, että heitä asiakkaana kuunnellaan ja että Topaasia pyrkii löytämään ratkaisuja asiakkaan ongelmiin ja tarpeisiin.
– Olemme olleet tyytyväisiä! He ovat innokkaita ja luovia tyyppejä. Meille on syntynyt hyvän ostosuhteen sijasta kumppanuussuhde, Johanna sanoo.
Kiitos Johanna ja Vincit!
Käyhän tsekkaamassa Vincitin sivut
Topaasia – Retrospektiivin tai Onnistuneen projektin voit tilata verkkokaupastamme
Topaasia – Lautapelisession voit tsekata tästä
Voit kokeilla digitaalista Topaasiaa 14 pv kokeilujakson ajan veloituksetta
Tekstistä ja kuvista kiitos asiakaskokemukset.fi porukalle!