Systeemiälypeli: yhteistyössä Esa Saarinen ja Raimo Hämäläinen2024-11-29T10:40:13+00:00

Topaasia: Systeemiäly, yhteistyössä Esa Saarinen ja Raimo P. Hämäläinen

Keskustelupeli systeemiälykkäämpien ja inhimillisesti kyvykkäämpien tiimien kehittämiseen

Topaasia: Systeemiäly on hyötypeli, jolla kehitetään tiimien kykyä onnistua omassa ympäristössään  ja arkipäiväistetään systeemiälykkäämpi toiminta osaksi koko työyhteisön tekemistä.

esa saarinen ja raimo hamalainen_topaasia_systeemialypelin_teemat

Sisältöyhteistyössä:
Filosofi Esa Saarinen ja Emeritusprofessori Raimo Hämäläinen

Esa Saarinen ja raimo hamalainen_topaasia_systeemialy

Topaasia: Systeemiäly – pelissä oleellista on, että ihmisten ajattelussa tapahtuu muutoksia, jotka näkyvät myös pelitilanteen ulkopuolella. Käytännön työelämässä ajattelu on reaktiivista ja kiireen aiheuttaman rytmillisen ryskeen seurauksena epähengittävää. Pelin valaisee mitä henkilöt toivovat ja ajattelevat. Se tuo ilmi, minne tiimi tahtoo virittyä ja lähteä tuottamaan muutoksia parantaakseen arkeaan.

Esa Saarinen & Raimo Hämäläinen

Mikä Topaasia?

  • Topaasia on dialogipeli, jossa pelaajat keskustelevat korttien avulla pelin aiheesta ja päätyvät lopulta toimenpidesuunnitelmaan asioiden edistämiseksi.

  • Sopiva osallistujamäärä: 3-8 hlö

  • Kesto: noin 60 min

  • Topaasia toimii verkossa. Se ei vaadi erillisia ohjelmien asennuksia.

  • Sessiossa on yksi pelinjohtaja ja muut osallistuvat peliin pelaajina

  • Topaasian digitaalinen versio sisältää +50 erilaista pelisisältöä, ml. Systeemiälyn

Esimerkkejä Systeemiäly-pelissä olevista korteista:

esa saarinen ja raimo hamalainen_systeemialypelin_kortteja


Kokeile Esa Saarisen ja Raimo Hämäläisen kanssa tehtyä Topaasia: Systeemiäly – hyötypeliä


Kokeilujakson kesto on 30 vrk. Se ei kustanna mitään eikä sitouta mihinkään. Takaamme että saatte aikaan erinomaista dialogia ja kehitytte tiiminä.

Systeemiälyssä ihmisellä olemassaolevat kyvykkyydet tulevat nimetyksi niin, että ihminen tulee niistä tietoisemmaksi. Systeemiälysanasto tähtää muuttamaan ja stimuloimaan käytöstä. Kyseessä ei ole teoria, joka kuvaa ulkoapäin jonkun realiteetin, jonka henkilö voi ponnistellen sisäistää ja siirtää omaan toimintaansa.

Sen sijaan systeemiäly on jotain, mitä ihminen jo tekee, mutta voi tehdä nykyistä enemmän tai paremmin. Se on lupaus olla paremmin sitä, mitä olet ollut hyvä jo aikaisemminkin.

Systeemiälyn tavoite ei ole vain ymmärtää systeemejä, vaan myös toimia niissä. Se pyrkii käynnistämään ihmisissä kasvun prosessin.

– Filosofi Esa Saarinen

Mikä muuttuu Systeemiäly-pelin pelaamisella?

1. Yhteisen kokonaisuuden käsitteleminen

Pelaaminen on tapa saada organisaation jäsenet puhumaan toistensa kanssa siinä organisaatiossa onnistumisesta sanastolla, joka irrottaa mieltä kohti parempaa. Se tuottaa parempaa ajattelua pelaajien yhdessä onnistumisesta niissä ympäristöissä, missä heidän onnistumisensa punnitaan.

2. Ihmisten sitouttaminen

Peli sitouttaa ihmisiä yhteen. Kun ihmiset hahmottavat itsensä osaksi kokonaisuutta, he alkavat toimia tämän kokonaisuuden eteen. Organisaatiossa oleminen ei ole vain yksilötoimintaa, vaan toimimista osana kokonaisuutta. Peli on aito tapa kohdata ihmisiä organisaation sisällä. Pelissä mennään suoraan inhimilliseen vuorovaikutukseen ja yhdessä olemiseen.

3. Todellisista asioista puhuminen

Pelissä puhutaan todellisista asioista. Keskustelu tapahtuu pienen etäisyyden päästä, jonka seurauksena asioihin liittyvät kielteiset mielikuvat ja intressiristiriidat eivät pääse hyppäämään silmille ja hallitsemaan tunnelmaa kuten normaalitilanteissa. Pelissä pystytään nostamaan hankalia asioita pöydälle ystävällisessä hengessä ja taklaamaan niitä yhdessä.

4. Systeemiälykkäämpi organisaatio

Yksilöiden kohdatessa säännöllisesti mahdollistuu organisaationlaajuisen systeemiälyn kehittyminen. Sen myötä organisaation toimintakulttuuri muokkautuu kokonaisuuksia hahmottavaksi ja aiemmasta poikkeavia ratkaisuja hyödyntäviksi. Pelaamisen avulla sellainen tilanne voi olla synnytettävissä jopa itsevetoisesti. Pelaamisen myötä organisaatioihin syntyy tapa toimia systeemiälykkäästi. Toimintatapa vahvistuu kollegiaalisesti synnyttäen systeemiälykkäämmän organisaation.

Fyysinen Systeemiäly-peli

Topaasia: Systeemiäly – peli on saatavilla myös fyysisenä korttipeliversiona.

Se on mainio peli tiimille, joka haluaa keskustella onnistumisen edellytyksistä siinä kokonaisuudessa, jossa tiimi toimii.

Pakan maat ja niiden teemat:

Pata – Systeeminen havainnointikyky & Sanaton yhteys
Risti – Positiivinen asenne & Innostuva mieli
Ruutu – Ajattelevaisuus & Viisas toiminta
Hertta – Rakentava toiminta & Aikaansaavuus
 
Sisältöyhteistyössä: Esa Saarinen ja Raimo P. Hämäläinen

Topaasia® – Systeemiäly sisältää:

  • 32 eri korttia
  • 9 näkökulmakorttia
  • tiimalasin,
  • ohjekirjan
  • kitetyslomakkeen
  • pakkauksen

Alla lisätietoa fyysisten pelien toimituksesta ja maksusta:

Maksutavat

Maksaminen onnistuu helposti ja turvallisesti yleisimmillä maksukorteilla (Visa Electron, Mastercard, American Express). Voit myös tilata laskutuksella sähköiseen laskutusosoitteeseen.

Toimitus

Pelien toimitusaika on noin 2 viikkoa.

100% tyytyväisyystakuu

Topaasia® – takuu: Mikäli ensimmäinen pelikerta ei miellytä, voitte palauttaa pelin ja rahat takaisin. Takaamme, että saatte aikaan hyvää dialogia ja toimintaan ohjaavia lopputuloksia.


Kokeile Esa Saarisen ja Raimo Hämäläisen kanssa tehtyä Topaasia: Systeemiäly – hyötypeliä tiimisi kanssa


Kokeilujakson kesto on 14 vrk. Se ei kustanna mitään eikä sitouta mihinkään. Takaamme että saatte aikaan erinomaista dialogia ja kehitytte tiiminä.

Raimo Hämäläinen ja Esa Saarinen ovat tehneet vuosien ajan tutkimustyötä systeemiälyn tiimoilta.

Hyödyllisiä linkkejä systeemiälyyn liittyen:

Go to Top