Jakajan opas

Moi! Tämä on jatkuvasti päivittyvä digitaalinen versio Topaasia® – jakajan oppaasta. (Viimeksi päivitetty 22.5.2019)
Oppaassa käydään läpi yleisiä kysymyksiä pelin käyttöön liittyen ja jaetaan vinkkejä pelin käyttöön.

Alla video uusimmista säännöistä Topaasian pelaamiseen:

Lataa videolla nähty tuorein Kiteytys-kanvaasi tästä.

Jakajan oppaan sisältö:

Topaasian hyödyntäminen
Missä tilanteissa hyödyntäisin Topaasiaa?
-Pelaamisen ajankohdan valitseminen
-Peliin kutsuminen

Peliin valmistautuminen
Kiteytyskanvaasin lataaminen
-Pelin aiheen valitseminen
-Pakan valitseminen
-Näkökulmakorttien valitseminen

Jakajan rooli
-Pelin edistäminen
-Pelaako jakaja mukana ja voiko jakaja olla osa tiimiä?

Pelin pelaaminen
-Keskustelun käyminen
-Ajankäyttö
-Topaasian valinta

Pelisession kiteyttäminen
-Kiteytyksen vaiheiden läpikäynti

Erityistilanteet
-1-1 keskustelut
-Isommat ryhmät
-Etänä pelaaminen

Muu
-Dialogin perusteet
-Kuinka voin jakaa Topaasian ilosanomaa?

Missä hyödyntäisin Topaasia® – peliä?

Asiakkaamme käyttävät Topaasia® – pelejä toimialasta riippuen hyvinkin erilaisissa tapahtumissa. Niitä käyttävät pysyvät tiimit (johtoryhmä, myyntitiimi jne), projektiryhmät ja muut työryhmät, sekä ihan vain jonkun tietyn aiheen ympärillä kokoontuneet ihmiset.

Erilaisia yleisesti toistuvia tilanteita, joissa pelejä kannattaa käyttää:

-Kuukausipalaverit
-Viikkopalaverit

-Osana tiimi/strategia/visio/kehityspäiviä
-Projektin välipalaverit
-Retrospektiivit
-Erilaiset työpajat
-Jatkuvan kehittymisen, oppimisen, ja tiedonjakamisen foorumit.

Voit myös käyttää Topaasia-pelejä itsessään jatkuvan parantamisen ja oppimisen tukena tai ongelmanratkaisuun:

-Ad hoc-pelisessio
-Erilaisten workshoppien tai kehityspäivien alkuohjelmana.

-Varatkaa kalenterista Topaasia sessioille oma aikansa

Pelaamisen ajankohdan valitseminen

Pelaamisen ajankohdan valitseminen riippuu paljon siitä, millaisessa tilanteessa peliä käytetään keskustelun aikaansaamiseksi. Mikäli käytätte peliä osana toistuvaa ja jatkuvaa tapaa, kuten kuukausipalavereita, voi olla järkevää käydä toistettavat asiat agendalta läpi ensin ja sitten pelata.

Toisaalta erilaisissa kehityssessioissa Topaasia sopii hyvin alkuun, koska se virittää pelillisen tavan kautta helposti ja hauskasti ihmiset mukaan keskusteluun.

Mikäli aikaa on varattu tasan tunti, käyttäkää se kokonaan Topaasian pelaamiseen teille oleellisesta aiheesta.

Pelaajien kutsuminen (kalenterikutsupohja)

Peliin kutsumisen helpottamiseksi olemme tehneet kalenterikutsupohjan. Voit vapaasti käyttää ja muokata sitä tarpeen mukaan:

“Moi!

Pidetään yhteinen Topaasia® -hyötypelisessio aiheen ”KIRJOITA TÄHÄN VALITSEMASI AIHE” ympäriltä.

Sessiossa tarkastellaan valittua aihetta monipuolisesti eri näkökulmista. Tarkoituksena on muodostaa yhteinen näkemys nykytilasta sekä saada ”tuloksia tunnissa”, mikä tarkoittaa tässä tapauksessa kevyttä toimenpidesuunnitelmaa asioiden edistämiseksi.

Peli ei vaadi erillistä valmistautumista ja kestää noin tunnin.

Tästä voi katsoa Topaasian perusidean:
https://topaasia.com/topaasia-pahkinankuoressa/

terveisin,

(NIMESI)”

KiteytysKanvaasin lataaminen

Topaasia – session aihe ja lopputulema kiteytetään KiteytysKanvaasille. Pelipaketissa tulee yksi kanvaasi valmiina ja tulevia sessioita varten voit tulostaa kanvaaseja lisää:

LATAA KITEYTYSKANVAASI TÄSTÄ

Pelisession aiheen valitseminen

Ennen pelin aloittamista ryhmä valitsee session aiheen. Aiheen tulee olla ajankohtainen ja pelaavalle ryhmälle oleellinen. On tärkeää, että aihe on sellainen, josta ryhmän on tarpeellista käydä keskustelua ja päätyä lopputulokseen yhdessä. Aiheen valitseminen on tärkeää, jotta tiiminä puhutaan samoista asioista. Voit myös valita pelin aiheen etukäteen, kunhan aihe on sellainen, josta ryhmän kannattaa keskustella ja ryhmä voi tehdä asialle jotain.

Valmiita vaihtoehtoja aiheeksi:

Tiimin näkökulma

Tiimin kehityskeskustelu
Tiiminä itseohjautuminen
Tiimin retro
Kyky toimia ketterästi
Tiimien välinen yhteistyö
Yleinen avautuminen

Projektin näkökulma

Projektin ohjaus
Projektin retrospektiivi
Projektin kuukausipalaveri
Projektin onnistuminen
Projektin viestintä/markkinointi
Projektin riskien tunnistaminen ja ennaltaehkäisy

 

Aihealueen (myynti, asiakaskokemus, ketteryys) näkökulma

Aihealueen parantaminen/kehittäminen
Aihealueessa onnistuminen
Aihealueessa oppiminen
Yhteistyön parantaminen aihealueen ympärillä

Organisaation näkökulma

Toiminnan tehostaminen
Työyhteisön keskustelukulttuuri
Organisaatiomuutoksen onnistuminen
Itseohjautuvuuden tukeminen
Arjen työssä jaksaminen
Ajankäyttö
Yhteistyökulttuuri
Osaamisen jakaminen
Tiedon jakaminen ja sen kehittäminen
Sisäinen viestintä
Työn murros
Oppivien ympäristöjen rakentaminen
Työyhteisön toiminta
Kyky toimia ketterästi
Johtaminen
Strategian jalkautuminen
Kulttuuri

Pakan valitseminen

Pelattavalla Topaasia® – pakalla on merkitystä aiheen valinnassa. Keskustelua työyhteisöstä on parempi käydä Työyhteisö tai Yleispakalla, kuin Asiakaskokemuspakalla.

Esim. Markkinointi – pakalla on luonnollista valita aiheeksi tuotteen, palvelun, projektin, hankkeen tai firman markkinointi.

Yleispakka käy kaikkiin aiheisiin hyväksi ensimmäiseksi pelikerraksi, mutta ei pureudu mihinkään erityisen syvälle.

LUE LISÄÄ YLEISPAKASTA
KATSO KAIKKI PAKAT VERKKOKAUPASTA

Näkökulmien valinta

Topaasia-pelissä on 9 mahdollista näkökulmaa:

3 positiivista näkökulmaa (vahvin, innostavin, tärkein)
3 negatiivista näkökulmaa (heikoin, turhauttavin, haastavin)
3 riskinäkökulmaa (todennäköisin riski, vakavin riski, vaikeiten käsiteltävä riski)

Suosittelemme pelaamaan 3-4 näkökulman pelejä, jolloin session kesto on 30-60 minuuttia. Peliin kannattaa aina valita vähintään yksi positiivinen näkökulma mukaan.

Voitte valita pelattavat näkökulmat yhdessä tai voit valita ne itse etukäteen diktaattorin ottein.
Yleisin suosittelemamme kombo on innostavin, turhauttavin, heikoin, tärkein.

Mikäli pelaat tilanteessa, jossa projekti, hanke tai tiimi on vasta alussa, kannattaa painottaa muutamaa riskinäkökulmaa. Ainakin Todennäköisin ja vakavin riski ovat hyvät valinnat ja positiivisesta näkökulmasta innostavin.

Pelin pelaaminen

Pelin säännöt on opastettu läpi tämän artikkelin alussa, sääntökirjassa ja sääntöanimaatiossa.

Muutama huomio ja muistutus säännöistä:

-pelaajien ei ole pakko paljastaa pelaamaansa korttia. He saavat toki keskustellessa sen tehdä, jos haluavat.
-käsikortteja saa vaihtaa joka kierroksella kädestään, vaikka kaikki kerralla.

Keskustelun käyminen

Kun pelaajien kortit ovat käännetty keskelle, on aika kääntää tiimalasi ja aloittaa keskustelu.
Keskustelun voi aloittaa ainakin kahdella tavalla:

Tapa 1) Aloitetaan vapaasti vain keskustelemaan vaihtoehdoista
Tapa 2) Jokainen pelaaja esittelee tai perustelee miksi valitsi pelaamansa kortin

Ajankäyttö

Jokaisella näkökulmakierroksella on maksimissaan 3 tiimalasillista aikaa (9min) käytössä. Eli tiimalasin saa kääntää 2 kertaa jokaisella kierroksella. Joissakin keskusteluissa menee koko aika eli 9 minuuttia. Jotkut näkökulmat selviävät helpommin yhdellä kierroksella.

Jakana kannattaa herätellä ihmisiä huomaamaan, jos tiimalasin hiekka on kulunut loppuun eikä kukaan pelaajista sitä tee. (Yleensä joku kuitenkin huomio tiimalasin). Keskusteluille on aikaa 3X tiimalasin hiekka per kierros. Eli maksimissaan 9 minuuttia.

Jakajan kannattaa myös huomioida, että ryhmän peliin varaama aika mene liiaksi yli, jos pelaajat meinaavat keskustella innokkaasti.

Topaasian valinta

Kun näkökulmiin on pelattu kortit, on aika valita niistä yksi kortti, joka on aihe, jolle voidaan ja halutaan tehdä jotain käytännössä. Tämä on Topaasia eli hyödyllisin ja vaikuttavuudeltaan merkittävin asia.  Asian kannattaa olla sellainen, josta on tai voi olla selkeästi hyötyä. Asian myös pitää olla sellainen, jolle pelaajat voivat itse käytännössä tehdä jotain edesauttaakseen asian paranemista.

Tämän jälkeen kiteytetään eli Topaasia-valintaa käsitellään KiteyttäjäKanvaasin kysymysten mukaisesti

Pelisession kiteyttäminen

KiteyttäjäKanvaasi koostuu aiheen ja halutun muutoksen määrittelystä, haasteiden ja mahdollisuuksien pohdinnasta, ratkaisujen ideoinnista, päätöksestä tehdä jotain käytännössä, sekä käytännön toimenpiteistä.

Haasteet ja mahdollisuudet

Tässä kohdassa määritellään, mitkä asiat tekevät Topaasia-aiheen kehittämisestä haastavaa (tiedostaminen ratkaisujen ideointia varten) ja mitä mahdollisuuksia sen kehittäminen tarjoaa (motivaatio tehdä).

Ideointi

Ideointi ei tarkoita että asioita vielä tehdään. Ideoinnin tarkoituksena on nostaa vaihtoehtoja esille, mitkä kaikki asiat voisivat auttaa Topaasia-aiheen parantamisessa.

Päätös

Joissakin tilanteissa keskustelu riittää. Aina ei välttämättä tarvitse mennä konkreettisiin toimenpiteisiin asti, jos ihmisten kalenterit ovat tukossa tai käsiteltävä asia on erityisen vaikea. Kannattaa kuitenkin valita, että tehdäänkö jotain vai ei. Tekemisen valitseminen nostattaa usein myös ryhmän moraalia asiaa kohtaan.

Konkreettiset toimenpiteet 

Toimenpidettä valittaessa suosittelemme valitsemaan mieluummin:

-pieniä konkreettisia asioita kuin suuria asioita
-vähän kuin paljon toimenpiteitä. Jopa yksi toimenpide riittää.

Toki jos ryhmä on aktiivinen ja kykenee toteuttamaan itselleen lupaamia asioita luotettavasti, voi ryhmä määrittää paljon toimenpiteitä.

Toimenpide voi olla myös jonkin asian kokeilu. Kokeilun lopputuloksena voi olla sekä onnistuminen, että epäonnistuminen. Tärkeintä on selvittää, mitä tapahtuu kun kokeillaan ja oppia siitä.

Jakajan rooli

Pelin edistäminen

Mikäli pelissä on mukana hiljaisempia ihmisiä, kannattaa jakajan (jos kukaan muu ei) huomioida hänet kysymällä häneltä:

mitä mieltä sinä olet?

Yksi tapa edistää keskustelua on rajata kortteja valinnoista, eli siirtää niitä hieman alemmas ja sanoa esim. “no ei ainakaan tämä ja tämä”. Keskustelua on helpompi jatkaa vähemmistä vaihtoehdoista.

Paras tapa edistää keskustelua, jos se ei meinaa lähteä käyntiin, on rohkeasti kertoa oma mielipide ja avata keskustelu. Yleensä siihen tarttuu joku hetken pohdinnan jälkeen. Mikäli jakaja ei pelaa, voi hän osoittaa myös jollekin puheenvuoron jos keskustelu ei lähde käyntiin:
Mitä mieltä sinä olet XXX?”

Jakajan tärkein rooli on varmistaa, että edetään aikataulussa.

Pelaako jakaja mukana vai ei?

Jakaja voi valita pelaako hän ryhmän mukana. Tämä riippuu osittain siitä, millainen jakajan rooli on suhteessa pelaavaan ryhmään ja siitä, kuinka tuttu peli on jakajalle.

Eritystilanteet

1-1 keskustelut

Topaasiaa voi hyödyntää hyvin myös 1-1 keskusteluissa, kuten valmennuksissa ja kehityskeskusteluissa. Olemme ohjeistaneet ja kertoneet aiheesta lisää omassa artikkelissaan.

Pareittain pelaaminen jos pelaava ryhmä on + 8hlö

Mikäli pelisessiossa on enemmän kuin 8 henkilöä suosittelemme pelaamaan pareittain.
Tämä tarkoittaa, että käsikortit jaetaan per pari ja parit keskustelevat keskenään siitä, minkä kortin lyövät keskusteluun pöydälle. Keskustelun ajaksi toinen pareista kannattaa valita “puhemieheksi” kierrokselle.

Etänä pelaaminen

Etänä pelaamista varten olemme tehneet Topaasiasta digitaalisen version.

Dialogi

Topaasia on dialoginen hyötypeli. Kaikki arvo ja hyöty syntyy keskustelussa pelaajien kesken. Avaamme muutamia lähteitä dialogille, joita voi halutessaan hyödyntää ryhmän kanssa.

David Kant on määrittänyt dialogia käyville ihmisille neljä roolia: alkuunpanija, kannattaja, vastustaja, sivustakatsoja.

Ilman alkuunpanijoita dialogilla ei ole suuntaa.
Ilman kannattajia mitään ei saada päätökseen.
Ilman vastustajia kukaan ei tee korjauksia.
Ilman sivustakatsojia dialogissa ei ole perspektiiviä.”

Topaasia tarjoaa yhden ”dialogin tärkeimmistä ominaispiirteistä”  eli keskusteluilmapiirin, ”kentän”, jossa voi syntyä hedelmällinen vuorovaikutus. Pelin raamit auttavat luomaan tilanteen, missä itse dialogi syntyy tasa-arvoisesta lähtötilanteesta.

Isaacs on huomauttanut hyvällä dialogilla olevan neljä sääntöä:

Kuuntele
Kunnioita
Odota
Puhu suoraan

Miten voin jakaa Topaasian ilosanomaa?

Kiitos kysymästä. Kiinnostuneille voit jakaa Topaasia Pähkinänkuoressa sivun , jolla on lyhyesti selostettu pelin idea.

Voit myös seurata meitä sosiaalisissa medioissa:

Kiitos lukemisesta!

Topaasia – pelejä voit ostaa verkkokaupastamme.
Vinkkejä juuri teidän tarpeisiinne sopivista pakoista kannattaa kysellä pelimies Jussi Gallalta numerosta, 040 0246626.
Voit myös laittaa tiedusteluja mailiin asiakaspalvelu@topaasia.com