Miten Topaasia – lautapeli eroaa Topaasia-korttipeleillä?

By |2019-02-14T12:21:41+00:0028 tammikuun, 2019||

Topaasia - korttipelit ovat itsenäisesti käytettäviä helppoja ja nopeita työkaluja keskustelun käymiseen ja toimenpiteiden määrittämiseen yhdessä. Topaasia - lautapeli on 4h kestävä, pelimiehen vetämä liiketoiminnan kehittämisen sessio, jossa pelaajat pohtivat yrityksen asioiden nykytilaa, ideoivat uutta, ja lopussa määrittelevät toimenpidesuunnitelman keskustelun pohjalta. Yhteistä molemmille tuotteille  on nimi, sekä toiminta-ajatus, jossa ihmiset keskustelevat keskenään asioista hyötypelin [...]

Miten tämä on keksitty?

By |2019-02-14T12:21:52+00:0028 tammikuun, 2019||

Topaasia® pelien keksiminen lähti ajatuksesta, kun me pohdimme miten kehittää brändiä ja yrityskulttuuria niin, että se on hauskaa ja hyvää dialogia edesauttavaa, mutta ohjaa myös käytännön toimenpiteisiin? Tästä ajatuksesta syntyi Topaasia® - lautapeli (Linkki). Topaasia - lautapelistä muotoutui myöhemmin lukuisin testien, kokemusten ja ajan kautta Topaasia-korttipelit. Lue Tarinamme täältä LINKKI

Mitä eroa eri pakoilla on?

By |2019-02-14T12:22:03+00:0028 tammikuun, 2019||

Pakat eroavat korttien sisällöllä. Kaikissa pakoissa tulee samat ohjeet ja näkökulmakortit, mutta käsikorttien eli sanojen ja lauseiden sisältö on eri. Myös pakkojen viitekehys, eli pakan maiden merkitykset ovat eri joka pakassa. Kaikissa pakoissa (pl. Systeemiälypakka) on 52 korttia käsikorttia.

Miten valitsen juuri minulle oikean pakan?

By |2019-02-14T12:22:07+00:0028 tammikuun, 2019||

Jos tarvitset pakan, jolla voit käsitellä ryhmän/tiimin toimivuutta, dynamiikka, tiiminä kehittymistä, niin pakat Yhdessä johtaminen, Systeemiäly (pohjautuu Esa Saarisen & Raimo Hämäläisen systeemiälytutkimukseen), Ketteryys & Lean ovat hyviä valintoja. Kaikki ovat hieman eri näkökulmasta. Yhdessä Johtaminen käsittelee nimenomaan tiimin kykyä toimia yhdessä. Systeemiäly on ihmisten käyttäytymiseen ja keskinäiseen vuorovaikutukseen painottuva pakka. Ketteryys on ketterien [...]

Mitä pelaamisesta saa?

By |2019-02-14T12:22:12+00:0028 tammikuun, 2019||

Teille oleellisesta aiheesta keskustelua porukalla. Toimintapäätöksiä teille oleellisesta aiheesta, yhdessä päätettynä. Todennäköisesti oivalluksia muiden näkemyksistä ja kokemuksista. Vahvistatte yhteistä näkemystänne siitä, mikä on asioiden tila, minne pitäisi mennä ja miten. Mahdollisesti hyvän mielen. Pelisessioissa on usein naurua mukana, mutta joskus aiheet voivat olla vaikeita ja haastavia, joka voi olla raskastakin hetkittäin. [...]

Miten varmistan, että se “oikea” asia tulee käsiteltyä, kun pelissä on satunnaisuutta mukana?

By |2019-02-14T12:22:16+00:0028 tammikuun, 2019||

Jos oikea vastaus yhteisesti tärkeään aiheeseen on kaikille selvä, niin Topaasia ei välttämättä ole se oikea työkalu asian käsittelyyn. Korttien jakamisen mukana tuoman satunnaisuuden taas voi minimoida sillä, että pelaajat valitsevat ensimmäiset 5 käsikorttia suoraan pakasta. Näin pelin aloittamiseen menee enemmän aikaa, mutta samalla pyritään varmistamaan, että mielen päällä olevat “oikeat” asiat tulevat mukaan. [...]

Voinko soveltaa pelin sääntöjä?

By |2019-02-14T12:22:21+00:0028 tammikuun, 2019||

Kyllä ja aivan vapaasti - kuulemme eri käyttötavoista mielellämme. Olemme varmistaneet, että on ainakin yksi tapa millä saadaan tuloksia aikaan ja se on painettuna sääntökirjaan. Olemme jatkaneet pelin käyttösovelluksia myös kaksinpeliin ja yksinpeliin. (LINKIT)

Mihin tämä peli perustuu?

By |2019-02-14T12:22:26+00:0028 tammikuun, 2019||

Topaasia® pelit on tehty iteratiivisesti asiakkaiden palautteiden kautta. Taustalla olevia ajatuksia ja teorioita ovat PDCA - sykli, Lean startupista tuttu Build-measure-learn feedback loop, Isaacsin näkemykset dialogista, sekä Nonakan ja Takeuchin teoria tiedon luomisesta.

Title

Go to Top